האם תזונה עתירת סיבים מורידה את לחץ הדם, את רמות הסוכר ושומני הדם בחולי סוכרת מסוג 2?

תאריך: 01/11/2019

מטרת המחקר ההודי שהוצג ב – American College of Cardiology (ACC) Middle East Conference 2019 ו – the 10th Emirates Cardiac Society היתה לבדוק האם שינויים בתזונה בחולי סוכרת מסוג 2 יכולים לאזן אל לחץ הדם וגורמי הסיכון ה – CV האחרים תוך 6 חודשים בקרב 200 משתתפים עם משקל עודף (BMI מעל 26 וגיל ממוצע של 50). המעקב נערך אחרי 3 ו – 6 חודשים לאחר תחילת שיטת התזונה שהיתה דלת-שומן ועתירת סיבים במינון יומי של 24-30 גרם ל- 2000 קילוקלוריות וצריכת קלוריות בין 1200 ל – 1500 קילוקלוריות. הההנחיות למטופלים כללו עלייה בצריכת הסיבים עד 20-25% ממה שהומלץ. החולים קיבלו הדרכה התנהגותית ותזונתית כולל מידע על גודל המנות והמלצות להגברת צריכת ירקות עתירות-סיבים, פירות, דגניים וקטניות ע"י דיאטנים קליניים שנתנו את המידע במפגשים סדירים וגם ע"י שימוש באור-קולי ויזואלי להגברת ההבנה של המשתתפים. המעקב אחרי נטילת הסיבים נעשה במספר ערוצים שונים. המשתתפים התבקשו לשלוח צילומים של הארוחות לחוקרים דרך ווטסאפ שלא רק וידעו צריכה של סיבים אלא גם את גודלם, בנוסף, המשתתפים קיבלו טלפונים 3 פעמים בשבוע כדי לתזכורת בהקשר לתזונה. נמצאה ירידה מובהקת בכל גורמי הסיכון ה – CV (כולסטרול, סוכר בצום, המוגלובין A1c, לחץ הדם הסיסטולי, מהירות גל הפעימה ויחס מותן-ירך).

 

Kapoor R, et al. American College of Cardiology (ACC) Middle East Conference 2019 and the 10th Emirates Cardiac Society Conference: Abstract P538. Presented October 3, 2019.

הערת פרופ' יודפת

 

ממצאי המחקר הנוכחי מראים שתזונה עתירת סיבים בחולי סוכרת ויל"ד מורידה באופן מובהק מספר גורמי סיכון CV שהתבטאו בשיפור הדיסליפידמיה, הסוכרת, לחץ הדם, מהירות גל הפעימה (קשיות העורקים) וההשמנה (יחס מותן-ירך). יתרה מכך, קיימת חשיבות לייעוץ ופיקוח סדירים על מנת לתמוך באופן רציף בחולי סוכרת ויל"ד. המנגנון הבסיסי בהורדת הכולסטרול הוא ע"י קשירת חלקיקי כולסטרול במערכת העיכול והוצאתם מהגוף לפני ספיגתם. תזונה עתירת סיבים משפיעה גם בשובע מוקדם ומביאה להורדת מנות האוכל ולהורדת סוכר הדם היא גם גורמת לדפקציה טובה. אין פירוט בתקציר על סוגי המאכלים השונים שהם עתירי סיבים ובמחקר מתימן שפורסם בשנת 2016 (Nutrients. 2016 Nov 7;8(11)) נמצא יחס הפוך בין הסיכון ה – CV וסיבים בתזונה מקטניות, פירות וירקות אבל לא מדגניים ואגוזים. מעניין יהיה לראות מה היה פירוט המזונות עתירי הסיבים במחקר הנוכחי לאחר פרסומו המלא.

פורסם בקטגוריה סקירה חודשית , מאת מערכת החברה ליתר לחץ-דם בישראל.

כתיבת תגובה