האם צריכת חלב ויוגורט דלי שומן קשורים בהורדת לחץ הדם הדיאסטלי ואיזון טוב יותר של לחץ הדם?

תאריך: 04/11/2018

מטרת המחקר שבוצע בספרד היתה לבדוק את הקשר בין צריכת מאכלי חלב ולחץ הדם שנמדד במשך 24 שעות הקרב קשישים מגיל 60 ומעלה. העיבוד נערך בקרב 715 חולי יל"ד שגרים בקהילה שעברו הערכה תזונתית מתוקפת (ההיסטוריה התזונתית הוערכה ע"י צריכה של עד 880 מזונות בשנה החולפת ע"י רישום של הרגלי הצריכה של מאכלי חלב תוך חישוב ההבדל בין הצריכה בימי השבוע לבין הצריכה בסוף השבוע ובזמן שינויים עונתיים). הנתונים כללו מוצרי חלב מלא, דל-שומן [פחות 2%, 1% וללא שומן], יוגורט עם ודל שומן וגבינה). לחץ דם מאוזן בניטור של 24 שעות היה נמוך מ – 130/80 ממ"כ באלו שטופלו תרופתית. נערכו תיקנונים לערפלנים כולל תזונה, משך יל"ד ומטופלים תרופתית בלחץ הדם. בעיבוד נמצא שלחץ הדם הדיאסטולי היה גבוה ב – 1.4 ממ"כ באלו שצרכו חלב/יוגורט רגילים שווה או מעל 7 מנות לשבוע מאלו שצרכו פחות ממנה אחת של חלב מלא לשבוע. בניגוד לכך, לחץ הדם הדיאסטולי היה נמוך באופן מובהק ב – 1.74 ממ"כ באלו שצרכו חלב/יוגורט דל שומן שווה או מעל 7 מנות לשבוע מאלו שצרכו פחות ממנה אחת דלת שומן לשבוע. יתרה מכך, יחס ההסתברות לאיזון לחץ הדם היה מובהק (1.83) באלו שצרכו חלב/יוגורט דל שומן שווה או מעל 7 מנות לשבוע מאלו שצרכו פחות ממנה אחת לשבוע. לא נמצא כל קשר בין צריכת גבינה ללחץ הדם.

Lana A, Banegas JR, Guallar-Castillón P, et al. Association of dairy consumption and 24-hour blood pressure in older adults with hypertension. Am J Med. 2018;131:1238-1249.

הערת פרופ' יודפת
ממצאי המחקר הנוכחי שהיה מסוג "חתך" שתומכים בהנחיות של תזונת DASH למניעה והורדת לחץ הדם וה – American Heart Association לצריכת מוצרי חלב דלי שומן.  נראה לי מוזר במחקר הנוכחי, שההשפעה הטובה היתה רק על הלחץ הדיאסטולי ולא גם הסיסטולי ולא נמצאה גם כל השפעה על ה – dipping של לחץ הדם בלילה. על היעילות של צריכת חלב ומוצריו דלי שומן מערערות תוצאות המחקר Population Urban Rural Epidemiology (PURE) שבו נמצא במעקב של 9 שנים אחרי 136,000 מבוגרים מ – 21 מדינות שצריכת 2 מנות או יותר של מוצרי חלב מלא ליום היתה קשורה בשיעורים נמוכים יותר של מחלה CV ותמותה בהשוואה לצריכת  פחותה של מוצרי חלב או צריכה של מוצרי חלב דלי שומן. מוצרי חלב מכילים תרכובות שמשפיעות לטובה כולל חומצות אמינו ייחודיות, חומצות שומן רוויות חד- שרשרת, שומני טרנס טבעיים, ויטמין K1 ו – K2 וסידן. אני סבור שלא ניתן לקבל נתונים מדוייקים ממחקר שמבוסס על שאלונים כמו במחקר הזה שבו נשאלו המשתתפים על צריכת מוצרי חלב בשנה האחרונה. איני זוכר כמה ואלו מוצרי חלב צרכתי לפני יומיים וקשה לי להאמין על האמינות והדיוק של המחקר הנוכחי שמבוסס על צריכה תזונתית במשך שנה. בשנים האחרונות קיימים מחקרים רבים שמערערים על מניעת צריכת מוצרים עתירי-שומן באופן טוטלי ונראה לי שנושא החלב שהוא אחד מהמוצרים התזונתיים החשובים ביותר בעיקר בשכבות החלשות יעבור עוד מהפכות רבות.

פורסם בקטגוריה סקירה חודשית , מאת מערכת החברה ליתר לחץ-דם בישראל.

כתיבת תגובה