האם שתית מיץ סלק טרי ולא סלק מבושל משפרת את לחץ הדם, את תיפקוד האנדותל ואת הדלקת הסיסטמתית?

עורך: פרופ' יודפת
תאריך: 10/07/2016

מטרת המחקר שנערך באיראן בסיוע חוקר אמריקאי היתה לבדוק השפעת מיץ סלק טרי וסלק מבושל על לחץ הדם בחולי יל"ד. המחקר היה אקראי, מצטלב שבו נכללו 24 חולי יל"ד בגיל 25-68 שחולקו לשתי קבוצות. אחת שתתה מיץ סלק טרי (250 מ"ל ליום) למשך שבועיים והשנייה אכלה סלק מבושל (250 גרם ליום). לאחר שבועיים, הפסקה לשבועיים והחלפת הקבוצות. בכל שלב נערכו מדידות משקל, לחץ הדם, הרחבה מתווכת-זרימה, פרופיל שומני ופרמטרים דלקתיים. נמצאה ירידה מובהקת ב – hs-CRP וב – TNF –α וההרחבה מתווכת- זרימה עלתה באופן מובהק ע"י מיץ טרי בהשוואה לסלק מבושל. מצד שני לא נמצא כל הבדל  בין שני המוצרים לגבי העלייה בהרחבה מתווכת- זרימה, והירידה בלחץ הדם, ב – ICAM -1 (intracellular adhesion molecule-1), ב – VCAM-1 (vascular endothelial adhesion molecule-1), ב- hs-CRP, אינטרלויקין-6, E-selectin ו – TNF –α. קיבולת נוגדת החמצן ו – HDL עלו עם ירידה בכולסטרול ו – LDL רק במיץ סלק טרי ולא בסלק מבושל.

Asgary S, Afshani MR, Sahebkar A,  et al. Improvement of hypertension, endothelial function and systemic inflammation following short-term supplementation with red beet (Beta vulgaris L.) juice: a randomized crossover pilot study. J Hum Hypertens. 2016 Jun 9. [Epub ahead of print]

 

הערת פרופ' יודפת

במחקר הנוכחי נמצא שצריכת סלק במשך שבועיים מורידה את לחץ הדם באופן ממושך בחולי יל"ד ומשפרת את תיפקוד האנדותל ואת הדלקת הסיסטמית. מיץ סלק טרי יעיל יותר מסלק מבושל בהשפעות חיוביות אלו. ההשפעה הטובה של סלק על לחץ הדם מיוחסת לניטראט לא-אורגני שהוא כידוע ואזודילטור שפועל כקדם- NO. NO מעלה את ריכוז ה – cyclic 3',5'-guanosine monophosphate בתאי השריר החלק. כתוצאה מעלייה זאת יש יציאה של יוני סידן מתאי השריר החלק והתפתחות של הרפייה כלית. מעניין האם ירידה ממוצעת בלחץ הדם של 1.41/1.37 ממ"כ תימשך כל עוד תימשך צריכת הסלק והאם לטיפול זה בלבד לזמן ארוך תהיה השפעה מובהקת על נקודות הסיום הקרדיו-וסקולריות.

פורסם בקטגוריה סקירה חודשית , מאת מערכת החברה ליתר לחץ-דם בישראל.

כתיבת תגובה